Czym właściwie jest poczta elektroniczna?
To jeden z głównych środków współczesnej komunikacji, a przede wszystkim usługa internetowa, która służy do przesyłania wirtualnych listów (wiadomości tekstowych) do innych użytkowników korzystających z sieci internetowej. Jej największym atutem jest możliwość natychmiastowego wysyłania komunikatów, niezależnie od tego, jaka jest odległość między odbiorcami. Po utworzeniu skrzynki poczty elektronicznej każda z osób dysponuje indywidualnym adresem, za pośrednictwem którego, może wymieniać się wiadomościami. Zazwyczaj taki adres składa się z nazwy będącej identyfikatorem użytkownika oraz ze znaku małpa [@].
Jak założyć skrzynkę poczty elektronicznej?
Aby skorzystać z tej możliwości należy wyszukać w przeglądarce internetowej dostawców usługi bezpłatnej skrzynki e-mail. Do najpopularniejszych obecnie należą:
- Gmail (Google)
- WP.pl
- Onet.pl
- O2
- Interia.pl
- Gazeta.pl
- Int.pl
Większość z nich różni się funkcjonalnością, a ich wybór zależy od indywidulnych preferencji. Wśród zasadniczych różnic można wyróżnić: pojemność skrzynki (czyli to, ile wiadomości może obsługiwać), prywatność i bezpieczeństwo (czyli to, jakie zabezpieczenia stosuje dostawca, aby dbać o ochronę klientów), a także wyświetlanie reklam, które niekiedy potrafią mocno uprzykrzyć życie.
Gdy wybierzemy już dostawcę, należy wejść na jego stronę dedykowaną założeniu konta. W przypadku Gmail (Google) będzie to strona www.google.com/intl/pl/gmail/about/.
Po jej wyświetleniu należy w prawym górnym roku nacisnąć myszką na niebieskie pole o nazwie ,,utwórz konto”, a następnie wybrać, czy ma ono służyć do użytku osobistego, czy zaś do pracy lub celów biznesowych.
Po wybraniu właściwej opcji zostajemy przekierowani do zakładki ,,Utwórz konto Google”. Na tym etapie należy wpisać swoje imię i nazwisko, a w kolejnym datę urodzenia oraz płeć.
Zazwyczaj sugerowaną nazwą staje się imię i nazwisko, jednakże, jeśli ktoś zajął już daną nazwę możemy albo dopisać dodatkowy znak bądź znaki, albo wybrać własną nazwę, którą będziemy się posługiwali, a która jest dostępna.
W kolejnym kroku umieszczamy hasło. Powinno składać się z minimum 8 znaków będących kombinacją liter, cyfr i symboli. Warto pamiętać, aby nikomu nie podawać hasła!
Następnie istnieje możliwość dodania pomocniczego adresu e-mail, które może się przydać w sytuacji, kiedy np. zapomnimy hasła do nowego konta, jednak ten krok można pominąć, jeśli takowym adresem pomocniczym nie dysponujemy.
Zamiast pomocniczego adresu e-mail możemy wykorzystać numer telefonu wówczas, gdy np. zapomnimy hasło, otrzymamy powiadomienie na komórkę, dzięki któremu będziemy mogli się zalogować.
Procedura uruchomienia konta niezależnie od domeny wygląda podobnie. Przede wszystkim należy pamiętać o bezpiecznym przechowywaniu hasła, a także o korzystaniu wyłącznie z oficjalnych stron dystrybutorów, gdyż zdarza się, że przestępcy przesyłają odnośniki do stron, które mogą nam się wydawać podobne do strony logowania poczty.