Telefon informuje cię, że nie ma w nim już miejsca? Jest to jeden z częstych problemów, z którym zmagają się użytkownicy smartfonów. Dawniej telefony służyły głównie do dzwonienia, dzisiaj – stają się miejscem gromadzenia danych, w tym zdjęć, filmów, wiadomości i innych plików. Warto podjąć odpowiednie kroki, aby sprzęt działał sprawnie jak najdłużej!
Co robić?
W pierwszej kolejności trzeba przeanalizować, z jakich aplikacji faktycznie korzystamy, a które możemy bez problemu odinstalować. Każda z nich ma określoną wielkość, dlatego też te nieużywane mogą spowolnić telefon.
- Informacje o pamięci wewnętrznej sprawdzisz w ustawieniach.
- W przypadku urządzeń od Apple (powszechnie określane jako Iphony), wchodzimy do zakładki ,,Ustawienia”, następnie ,,Ogólne” i ,,Miejsce na Iphonie”. Tam znajdziemy listę zainstalowanych aplikacji oraz to, ile zajmują miejsca. Najlepiej wybrane aplikacje odinstalować, a następnie usunąć.
W telefonach z systemem Android jest nieco trudniej, ponieważ umieszczenie informacji o zainstalowanych aplikacjach jest zależne od producenta.
- Zazwyczaj powinniśmy szukać ich w zakładce ,,Ustawienia” – warto skorzystać z wyszukiwarki w menu ustawień, np. wpisując hasło ,,aplikacje”.
- W przypadku smartfona Redmi Note 11 Pro wchodzimy w zakładkę ,,Zarządzanie aplikacjami”. Tam podobnie wyświetli się lista aplikacji wraz z ich zajmowaną wielkością.
To, co również warto zrobić, to usunąć zduplikowane zdjęcia, zrzuty ekranu, a inne multimedia przenieść do nośnika pamięci – komputera bądź popularnych dysków zewnętrznych i pendrive’ów. Możesz również skorzystać z chmur danych, które stanowią zbiór rozproszonych na całym świecie serwerów i centrów danych, na których są one przechowywane.
Jeśli smartfon zawiesza się, spróbuj wyczyścić pamięć podręczną, czyli pamięć procesora wspierającą pamięć główną. Często na telefonie znajdują się dedykowane aplikacje do tej czynności. Innymi, które możesz zainstalować na telefon, są m.in.: CCleaner, Smart Cleaner czy też Norton Clean.
Co jeśli żadna z tych wskazówek nie działa?
Zdarza się, że pomimo odinstalowania niepotrzebnych aplikacji i przeniesienia danych sprzęt nie pracuje tak, jak powinien. W takiej sytuacji możemy spróbować jeszcze przywrócić telefon do ustawień fabrycznych. Wiąże się to jednak z usunięciem wszystkich danych i aplikacji w telefonie. Jeśli nawet takie działanie nie przyniesie rezultatu, może się okazać, że jedynym rozwiązaniem jest zakup nowego modelu, biorąc pod uwagę ilość oferowanego RAMU (szybkiej pamięci, która jest kluczowa dla prawidłowej pracy każdego urządzenia), a także dostępnego miejsca, zazwyczaj wyrażonego w gigabajtach.