Metody oszustów są cały czas modyfikowane. Wśród wciąż popularnych strategii można wyróżnić metodę ,,na pracownika banku”. W tym celu przestępcy kontaktują się z potencjalnymi ofiarami i podają za konsultantów bankowych. Co więcej, często nie działają w pojedynkę. Taka sytuacja jest określana mianem spoofingu telefonicznego, czyli podszywania się pod inne osoby w celu wyłudzenia pieniędzy. Dzięki ogólnodostępnym narzędziom oszuści są w stanie podszyć się pod niemal każdy numer telefonu i udawać np. pracownika banku. Na wyświetlaczu zobaczymy nazwę kontaktu lub nazwę instytucji, która do nas dzwoni, nawet jeśli nie ma ona z nią nic wspólnego.
Na czym polega ich metoda?
Oszust wykonuje telefon do ofiary, podaje się za konsultanta i informuje o niepokojących transferach pieniężnych na koncie. Aby zapobiec kradzieży oszust sugeruje, aby zabezpieczyć pieniądze. W tym celu należy np. zainstalować aplikację, która umożliwia zdalne wykonywanie działań na smartfonie bądź komputerze rozmówcy. Jeśli oszust otrzyma dostęp, wówczas dokonuje przelewy i wypłaca wszystkie zgromadzone na koncie środki.
Innym sposobem jest przekonanie rozmówcy, że konieczne jest wykonanie przelewu technicznego na wskazane przez oszusta konto. Zazwyczaj jest to przelew ekspresowy, który ma od razu trafić na dany rachunek. Rozmówca pod wpływem emocji przelewa środki, które przepadają na zagranicznych rachunkach bankowych, skąd są pobierane przez oszustów.
Zdarza się, że fałszywy pracownik banku podczas rozmowy uzyskuje dane wrażliwe, w tym imię, nazwisko, PESEL, login i hasło do aplikacji bankowej, dzięki czemu może nie tylko dojść do kradzieży, ale również np. do zaciągnięcia szybkiego kredytu gotówkowego.
Jak się chronić?
Jeśli dzwoni do nas osoba podająca się za pracownika banku, a nie jesteśmy pewni, czy nie jest oszustem, najlepiej rozłączyć się i samodzielnie skontaktować z bankiem. Należy pamiętać, że pracownicy banku nigdy nie proszą o podawanie loginów i haseł do kont, ani innych wrażliwych danych. W przypadku zaistnienia takiej sytuacji trzeba skontaktować się z bankiem i o tym poinformować. Istotne jest zachowanie spokoju i niedziałanie pod presją czasu, a także nieodbieranie połączeń z zagranicznych numerów oraz niewchodzenie w podejrzane linki. Ponadto lepiej nie instalować żadnych aplikacji na żądanie banków, a swój komputer i telefon chronić programem antywirusowym. O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast informować Policję, korzystając z numeru alarmowego 112.