Osoby niepełnosprawne ruchowo mogą skorzystać z dofinansowania do zakupu skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego. Takiemu wsparciu służy program ,,Aktywny samorząd”. Skuter inwalidzki może być bardzo przydatny, ponieważ zwiększa mobilność, umożliwiając osobom z ograniczoną sprawnością poruszanie się na większe odległości, co w przypadku wózków ręcznych bywa trudne lub niemożliwe. Dzięki niemu użytkownik może łatwiej poruszać się po mieście, robić zakupy czy uczestniczyć w różnych aktywnościach na świeżym powietrzu. Zwiększa również niezależność, ponieważ osoby korzystające ze skuterów inwalidzkich zyskują większą autonomię w codziennym życiu, nie muszą polegać na pomocy innych osób. Ponadto skuter zmniejsza zmęczenie, ponieważ nie wymaga siły fizycznej do poruszania się, co jest szczególnie ważne przy dłuższych trasach. Dodatkowo skutery inwalidzkie zapewniają wygodę i komfort, gdyż są zazwyczaj wyposażone w regulowane siedzenia, amortyzację i przestronną konstrukcję, co ułatwia codzienne użytkowanie.
Kto może skorzystać?
Każdy, kto ma:
- znaczny stopień niepełnosprawności lub orzeczenie o niepełnosprawności,
- dysfunkcję narządu ruchu, która powoduje problemy w samodzielnym przemieszczaniu się,
- zgodę lekarza specjalisty na użytkowanie skutera o napędzie elektrycznym lub wózka ręcznego z oprzyrządowaniem elektrycznym,
bez względu na wiek — ale osoby poza wiekiem aktywności zawodowej (kobiety do 60 roku życia, mężczyźni do 65 roku życia) tylko jeśli są zatrudnione lub są zaangażowane w wolontariat.
Istotne jest również to, czy wcześniej mieliśmy jakiekolwiek zobowiązania wobec PFRON lub realizatora programu, które nie zostały uregulowane — wówczas nie można skorzystać ze wsparcia.
Kto składa wniosek?
Wniosek możesz złożyć:
- we własnym imieniu – jeśli jesteś pełnoletni(a) i masz zdolność do czynności prawnych,
- w imieniu i na rzecz osoby niepełnoletniej – jeśli jesteś rodzicem lub opiekunem prawnym tej osoby,
- w imieniu i na rzecz osoby pełnoletniej, która nie ma zdolności do czynności prawnych – jeśli jesteś opiekunem prawnym tej osoby,
- w imieniu osoby udzielającej ci pełnomocnictwa (notarialnego lub w zwykłej formie pisemnej).
Jakie dokumenty należy przygotować?
Co musisz przygotować:
- swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności,
- akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy dziecka,
- dokument, który potwierdza opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną,
- zaświadczenie lekarskie (specjalista) (zgoda),
- opcjonalnie: ofertę cenową,
- opcjonalnie: opinię eksperta w zakresie dopasowania wnioskowanej pomocy do aktualnych potrzeb wynikających z aktywności,
- opcjonalnie: dokument potwierdzający zatrudnienie (w tym wolontariat trwający co najmniej 6 miesięcy) w przypadku osób, które osiągnęły wiek emerytalny.
Informacja dodatkowa – dokumenty dołącz do wniosku w formie:
- skanu – gdyż wniosek składa się drogą elektroniczną w systemie SOW (System Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON),
- wyjątkowo kopii – jeśli w związku z wykluczeniem cyfrowym składasz wniosek tradycyjnie, z wyjątkiem oświadczeń, które załącz w oryginale.
Ważne: jednostka, która udziela wsparcia, może wezwać cię do okazania oryginału dokumentu.
Ile wynosi kwota dofinansowania?
Maksymalna kwota dofinansowania: 8.663 zł.
Decyzję o wysokości dofinansowania podejmuje realizator na podstawie oceny wniosku, dlatego bardzo ważne jest, aby uzasadnić potrzebę zakupu.
Udział własny wnioskodawcy: co najmniej 10% ceny brutto zakupu.
Gdzie i od kiedy można składać wnioski?
Wnioski można składać od 1 marca 2025 do 31 sierpnia 2025 roku. Służy do tego specjalna platforma — SOW — czyli System Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON. Tutaj znajduje się odnośnik do strony: SOW
Na stronie należy wybrać województwo oraz powiat właściwy dla miejsca naszego zamieszkania, a następnie zarejestrować konto. Do rejestracji potrzebne są takie dane, jak: email/login, imię, nazwisko, numer PESEL, a także numer telefonu. Rejestracja jest równoznaczna z akceptacją regulaminu. Jeśli masz już konto, wystarczy się zalogować.
W niektórych przypadkach należy złożyć wniosek fizycznie, a nie przez dedykowaną stronę.
Aktywny samorząd
Oprócz uzyskania tego rodzaju wsparcia w ramach projektu ,,Aktywny samorząd” można otrzymać również pomoc w zakresie dofinansowania kosztów:
- oprzyrządowania samochodu,
- prawa jazdy,
- sprzętu elektronicznego,
- szkolenia z obsługi sprzętu elektronicznego,
- utrzymania sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego,
- protezy, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne,
- serwisu protezy, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne,
- wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym,
- serwisu wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub skutera,
- pobytu dziecka w żłobku albo przedszkolu,
- dodatku na pokrycie kosztów energii elektrycznej,
- nauki na poziomie wyższym.