Szybko rozwijająca się technologia i rosnące zapotrzebowane na transakcje płatności natychmiastowej sprawiły, że zaczęto poszukiwać takich rozwiązań, które będą innowacyjne, wygodne i bezpieczne dla użytkowników. Z tych właśnie przyczyn na rynek wprowadzono system BLIK, czyli krajowy standard płatności mobilnych bez użycia gotówki. System charakteryzuje się dużym poziomem bezpieczeństwa, ze względu na zastosowanie mechanizmów zabezpieczeń, takich jak: biometria, hasło i kod PIN. Na przestrzeni lat BLIK przyczynił się do upowszechnienia obrotu bezgotówkowego i stanowi ważny element procesu budowy państwa cyfrowego określany niekiedy mianem przełomowego.
Na czym właściwie polegają płatności BLIK?
System polega na wykorzystaniu aplikacji mobilnej banku do wykonania natychmiastowego przelewu na czyjeś konto bądź na telefon powiązany z danym kontem bankowym. Zazwyczaj w aplikacji jest oznaczony symbolem ,,BLIK” (czarnym kołem, w środku którego znajduje się biała litera ,,b” oraz czerwona kropka).
Po naciśnięciu tej opcji pojawia się kod, który możemy wykorzystać w określonym czasie do różnego rodzaju płatności w Sieci. Czas jest ograniczony i wynosi dwie minuty. Jeśli nie wykorzystamy kodu w ciągu takiej jednostki czasu, kod przestanie być aktywny i konieczne będzie wygenerowanie następnego kodu. W praktyce oznacza to, że jeśli wybierzemy w sklepie stacjonarnym, internetowym bądź punkcie usługowym płatność BLIK, musimy posłużyć się tym kodem, a następnie zatwierdzić płatność w aplikacji w przeciągu dwóch minut. Za pomocą kodu możemy również wypłacić gotówkę w większości bankomatów w Polsce. BLIK pozwala również na płatności zbliżeniowe, o ile mamy aplikację bankową oraz telefon z funkcją NFC (komunikacja bliskiego zasięgu), pozwalającą na zbliżenie telefonu do terminala podczas płatności.
Ceny za korzystanie z BLIKA znajdują się w tabeli opłat i prowizji banku, z którego aplikacji korzystamy. Działa on na wszystkich urządzeniach wyposażonych w system Android oraz IOS, jednak wymaga połączenia z Internetem (WI-FI lub pakietem danych).
Z systemu mogą korzystać użytkownicy aplikacji mobilnej banków: Alior Banku, Banku Millennium, Santander Bank Polska, ING Banku Śląskiego, mBanku, PKO Banku Polskiego, Getin Banku, Noble Banku, BNP Paribas, Credit Agricole, Banku Pekao S.A., Spółdzielczej Grupy Bankowej, Banku BPS, Nest Banku, Banku Pocztowego, BS Brodnicy oraz Banku Ochrony Środowiska S.A.
Czy system jest bezpieczny?
Według twórców systemu posiada on wszelkie niezbędne zabezpieczenia dbające o bezpieczeństwo użytkowników. Osoba pobierająca aplikację z BLIKIEM zostaje zweryfikowana przez bank po to, aby można było przypisać do jej aplikacji właściwy rachunek bankowy. Zazwyczaj taka weryfikacja odbywa się za pomocą kodu wysłanego przez SMS, weryfikacji w bankowości elektronicznej lub podczas specjalnego połączenia telefonicznego.
Samo logowanie do aplikacji nie odbędzie się, jeśli nie znamy kodu PIN, hasła bądź nie możemy zalogować się za pomocą odcisku palca czy systemu rozpoznającego tożsamość po zbliżeniu do ekranu twarzy. Istotne jest również, że kod BLIK jest aktywny wyłącznie przez dwie minuty, co ma stanowić dodatkowy środek zapobiegający wszelkim nadużyciom. Nawet jeśli zdecydujemy się na płatność i wpiszemy dany kod, w naszej aplikacji pojawi się informacja zawierająca dane transakcji – w tym kwotę i odbiorcę płatności – wówczas to my decydujemy, czy płatność chcemy zrealizować.
A co z oszustwami?
Oczywiście pojawiają się wyłudzenia pieniędzy wykorzystujące ten system, jednak dochodzi do nich zazwyczaj, gdy np. zobaczymy prośbę o zatwierdzenie transakcji w aplikacji, a nie dokonywaliśmy żadnych zakupów. Do takich wyłudzeń dochodzi wielokrotnie za pośrednictwem mediów społecznościowych, gdy np. ktoś podszywa się za naszych bliskich, a my decydujemy się wykonać przelew BLIK, wierząc, że pieniądze trafią właśnie do nich.
Jak wygląda taka sytuacja?
Ktoś włamuje się na konto naszego znajomego bądź bliskiej nam osoby i wysyła wiadomości z prośbą o pomoc finansową. Dzięki temu, że ma dostęp do konwersacji, może pisać wręcz w sposób łudząco podobny do typowych rozmów, które prowadzimy z daną osobą. Zazwyczaj taka prośba jest nagląca — to znaczy, że jest wywierana na nas presja czasu. Jeśli otrzymamy prośbę o taką płatność, a nie wiemy, czy faktycznie znajomy bądź bliski potrzebuje pomocy, powinniśmy skontaktować się z nim poza kanałem komunikacyjnym, przez który otrzymaliśmy prośbę. Możemy też zapytać daną osobę o jakiś fakt z życia, o którym wiemy tylko my i druga osoba. Pomocne może okazać się posługiwanie specjalnym hasłem bezpieczeństwa zarezerwowanym dla członków rodziny, które będzie znane tylko im.
Pamiętajmy, potwierdzanie tożsamości naszych rozmówców, to istotny krok w dbaniu o bezpieczeństwo. W sytuacji zauważenia, że w aplikacji mamy prośbę o zatwierdzenie transakcji, a takowej nie wykonywaliśmy, należy skontaktować się z infolinią banku. Ponadto warto wprowadzić dwuskładniowe uwierzytelnienie swoich kont społecznościowych i chronić dostęp do telefonu, a w szczególności PINU czy hasła do logowania.
Więcej informacji o BLIK znajdziesz tutaj https://www.blik.com/