Legitymacja emeryta-rencisty w Polsce uprawnia do kilku zniżek i ulg, które ułatwiają życie osobom starszym lub mającym ograniczoną zdolność do pracy. Będą to przede wszystkim zniżki na bilety komunikacji miejskiej – emeryci i renciści mogą korzystać ze zniżek na bilety komunikacji miejskiej w wielu miastach w Polsce, zarówno na transport publiczny, jak i na bilety kolejowe.
Dalej, będą to zniżki na usługi kulturalne i rozrywkowe – wiele instytucji, takich jak muzea, teatry, kina, galerie sztuki czy inne placówki kulturalne, oferuje zniżki dla emerytów i rencistów, co pozwala im taniej korzystać z tych usług.
Mogą być to również zniżki na leki – w niektórych przypadkach emeryci i renciści mogą korzystać z preferencyjnych cen leków, zwłaszcza tych objętych refundacją przez NFZ, a legitymacja ma na celu potwierdzić ich uprawnienia.
Kolejną możliwością są ulgi podatkowe – emeryci mogą korzystać z różnych ulg podatkowych, jak np. wyższe kwoty wolne od podatku dochodowego.
Legitymacja może pomóc nam w uzyskaniu zniżek w sklepach i usługach – niektóre sklepy, restauracje i inne miejsca oferują rabaty dla osób starszych lub z legitymacją emeryta-rencisty.
Idąc dalej, będą to również zniżki na usługi zdrowotne – w ramach publicznej służby zdrowia emeryci mogą mieć priorytet w dostępie do niektórych usług medycznych.
Niekiedy są to również zniżki na opłaty za mieszkania – w niektórych gminach osoby starsze mogą liczyć na obniżone opłaty za mieszkanie lub media.
Legitymacja emeryta-rencisty stanowi więc dowód uprawniający do tych wszystkich ulg i zniżek, ale należy pamiętać, że dostępność poszczególnych uprawnień może się różnić w zależności od regionu lub konkretnej instytucji.
Kto może się ubiegać?
Osoby mającej ustalone prawo do emerytury, renty lub nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego.
Warto wiedzieć, że od 1 stycznia 2023 r. zostały wprowadzone dwie formy legitymacji emeryta-rencisty:
- w formie tradycyjnej, tj. spersonalizowanej karty identyfikacyjnej z tworzywa sztucznego (legitymacja),
- w formie dokumentu elektronicznego (mLegitymacja).
Osoby, które uzyskają prawo do świadczeń od 1 stycznia 2023 r. otrzymają tylko mLegitymację. Będzie ona dostępna na każdym urządzeniu mobilnym z dostępem do internetu przy użyciu bezpłatnej aplikacji mObywatel.
Osoby, które nabędą prawo do świadczeń od 1 stycznia 2023 r., a chciałyby otrzymać tradycyjną legitymację w formie karty, mogą złożyć w tej sprawie wniosek do ZUS (ERL).
Osobom, które nabyły prawo do świadczeń przed 1 stycznia 2023 r. również zostaną nadane mLegitymacje.
Legitymacje emerytów i rencistów, które zostały wydane przed 1 stycznia 2023 r. , są aktualne, zgodnie z nadanym terminem ważności.
Jakie dokumenty są wymagane?
- wniosek o wydanie legitymacji emeryta-rencisty;
- oświadczenie dotyczące faktu uszkodzenia lub zniszczenia legitymacji;
- oświadczenie o utracie legitymacji wraz z zobowiązaniem do zwrotu utraconej legitymacji w przypadku jej odzyskania.
Kiedy złożyć dokument?
Wniosek należy złożyć w przypadku uzyskania prawa do emerytury bądź renty, a także w sytuacji konieczności wydania nowej legitymacji z powodu jej utraty, uszkodzenia lub zniszczenia.
Gdzie złożyć dokumenty?
Wniosek można złożyć:
- osobiście lub przez pełnomocnika w dowolnej jednostce organizacyjnej ZUS (pisemnie lub ustnie do protokołu)
- za pośrednictwem: operatora pocztowego, polskiego urzędu konsularnego.