czwartek, 4 grudnia, 2025
  • O nas
  • Redakcja
  • Kontakt z nami
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Portal dla Seniorów
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Artykuły
    • Seniorzy inspirują
    • Podróże
    • Kultura
    • Sport i zdrowie
    • Bezpieczeństwo
  • Porady
Kontakt
Portal dla Seniorów
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Artykuły
    • Seniorzy inspirują
    • Podróże
    • Kultura
    • Sport i zdrowie
    • Bezpieczeństwo
  • Porady
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
Portal dla Seniorów
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki

Masz prawo do naprawy, wymiany lub zwrotu – co zrobić krok po kroku przy wadliwym towarze

2025-10-10
w Aktualności, Porady
Czas czytania: 3 min
A A
0
Masz prawo do naprawy, wymiany lub zwrotu – co zrobić krok po kroku przy wadliwym towarze

Czasem  zakupiony towar okazuje się wadliwy. Jakie prawa służą wtedy osobie starszej, będącej konsumentem?

Kiedy jesteś konsumentem, a kiedy nie?

Na wstępie wymaga wyjaśnienia, że towarem są m.in. rzeczy ruchome (np. samochód, sukienka, gazeta, jabłka), a  za konsumenta uważa się osobę fizyczną dokonującą z przedsiębiorcą czynności prawnej niezwiązanej bezpośrednio z jej działalnością gospodarczą lub zawodową. Jeśli zatem kupujemy coś od przedsiębiorcy do prywatnych celów, to będzie przysługiwać nam status konsumenta. W sytuacji, gdy wykryjemy wadę towaru, to mowa o jego niezgodności z umową.

Towar jest w szczególności zgodny z umową, jeżeli zgodne z umową pozostają w szczególności jego opis, rodzaj, ilość, jakość, kompletność i funkcjonalność, jak również przydatność do szczególnego celu, do którego jest potrzebny konsumentowi, o którym konsument powiadomił przedsiębiorcę najpóźniej w chwili zawarcia umowy i który przedsiębiorca zaakceptował.

Odpowiedzialność przedsiębiorcy – ile trwa i co obejmuje?

Przedsiębiorca ponosi odpowiedzialność za brak zgodności towaru z umową istniejący w chwili jego dostarczenia i ujawniony w ciągu dwóch lat od tej chwili, chyba że termin przydatności towaru do użycia, określony zwłaszcza  przez przedsiębiorcę  jest dłuższy. Domniemywa się, że brak zgodności towaru z umową, który ujawnił się przed upływem dwóch lat od chwili dostarczenia towaru, istniał w chwili jego dostarczenia, o ile nie zostanie udowodnione inaczej lub domniemania tego nie można pogodzić ze specyfiką towaru lub charakterem braku zgodności towaru z umową. Przedsiębiorca nie może powoływać się na upływ terminu do stwierdzenia braku zgodności towaru z umową, o którym mowa powyżej, jeżeli brak ten podstępnie zataił.

Twoje prawo: naprawa czy wymiana?

Jeżeli towar jest niezgodny z umową, konsument może żądać jego naprawy lub wymiany. Przedsiębiorca może dokonać wymiany, gdy konsument żąda naprawy, lub przedsiębiorca może dokonać naprawy, gdy konsument żąda wymiany, jeżeli doprowadzenie do zgodności towaru z umową w sposób wybrany przez konsumenta jest niemożliwe albo wymagałoby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy. Jeżeli naprawa i wymiana są niemożliwe lub wymagałyby nadmiernych kosztów dla przedsiębiorcy, może on odmówić doprowadzenia towaru do zgodności z umową.

Taka naprawa lub wymiana powinna nastąpić w rozsądnym czasie od chwili, w której przedsiębiorca został poinformowany przez konsumenta o braku zgodności z umową, i bez nadmiernych niedogodności dla konsumenta, uwzględniając specyfikę towaru oraz cel, w jakim konsument go nabył. Koszty naprawy lub wymiany, w tym w szczególności koszty opłat pocztowych, przewozu, robocizny i materiałów, ponosi przedsiębiorca.

Co ważne, konsument udostępnia przedsiębiorcy towar podlegający naprawie lub wymianie, a przedsiębiorca odbiera od konsumenta towar na swój koszt.

Wbrew obiegowej opinii,  konsument nie jest zobowiązany do zapłaty za zwykłe korzystanie z towaru, który następnie został wymieniony.

Kiedy możesz żądać zwrotu pieniędzy lub obniżki ceny?

W niektórych wypadkach  konsument może złożyć oświadczenie o obniżeniu ceny albo odstąpieniu od umowy. Na przykład gdy przedsiębiorca odmówił doprowadzenia towaru do zgodności z umową bądź  brak zgodności towaru z umową występuje nadal, mimo że przedsiębiorca próbował doprowadzić towar do zgodności z umową. Jednak konsument nie może odstąpić od umowy, jeżeli brak zgodności towaru z umową jest nieistotny. Domniemywa się jednak, że brak zgodności towaru z umową jest istotny.

Co w razie odstąpienia od umowy?

Wówczas konsument niezwłocznie zwraca towar przedsiębiorcy na jego koszt. Przedsiębiorca zwraca konsumentowi cenę niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania towaru lub dowodu jego odesłania. Przedsiębiorca dokonuje zwrotu ceny przy użyciu takiego samego sposobu zapłaty, jakiego użył konsument, chyba że konsument wyraźnie zgodził się na inny sposób zwrotu, który nie wiąże się dla niego z żadnymi kosztami.

Autor: Adwokat Dr Piotr Dobrowolski

Tagi: konsumetprawoprawo do zwrotuprawo konsumenckiereklamacja
UdostępnijTweet

Powiązane Artykuły

Przed świętami szukamy elastycznych sposobów na dodatkowy dochód. Sprzedaż bezpośrednia wraca do łask jako łatwo dostępny model dorobienia
Aktualności

Przed świętami szukamy elastycznych sposobów na dodatkowy dochód. Sprzedaż bezpośrednia wraca do łask jako łatwo dostępny model dorobienia

Zbliżający się okres świąteczny wiąże się dla wielu rodzin z dodatkowymi wydatkami na prezenty, przygotowania, podróże i domowe przyjęcia. Dla...

2025-12-03
Zimowe oszczędzanie energii bez marznięcia — praktyczny plan dla seniora mieszkającego samemu
Aktualności

Zimowe oszczędzanie energii bez marznięcia — praktyczny plan dla seniora mieszkającego samemu

Zimą dom staje się miejscem, w którym spędzamy najwięcej czasu, a jednocześnie największym pożeraczem energii. Wielu seniorów boi się zimowych...

2025-12-02
Zimowa depresja u seniorów – jak przetrwać krótkie, szare dni
Aktualności

Zimowa depresja u seniorów – jak przetrwać krótkie, szare dni

Nawet 1 na 5 seniorów doświadcza zimowej depresji, często o tym nie mówiąc. Spadek energii, brak motywacji i smutek mogą...

2025-11-26
Międzynarodowa debata o długowieczności: co radzą eksperci z Polski i Wielkiej Brytanii?
Aktualności

Międzynarodowa debata o długowieczności: co radzą eksperci z Polski i Wielkiej Brytanii?

Warszawa, 25.11.2025 r. – Siostra Chmielewska, prof. Hausner, Kate Jopling i blisko 250 ekspertów, przedstawicieli organizacji społecznych, instytucji publicznych i...

2025-11-25
Następny artykuł
Fotografia dla początkujących – jak robić piękne zdjęcia telefonem

Fotografia dla początkujących – jak robić piękne zdjęcia telefonem

Kwiaty, które lubią spać z nami – rośliny dobre do sypialni

Kwiaty, które lubią spać z nami – rośliny dobre do sypialni

Dodaj komentarz Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zaobserwuj nas

Fundacja Przyszłość Pokoleń

Polecamy dla Ciebie

Atak cyfrowych złodziei: jak reagować i gdzie zgłaszać przestępstwo

Atak cyfrowych złodziei: jak reagować i gdzie zgłaszać przestępstwo

2025-09-15
Samotność i obniżone samopoczucie dotyka polskich seniorów – Fundacja SeniorApp przedstawia alarmujące dane 

Samotność i obniżone samopoczucie dotyka polskich seniorów – Fundacja SeniorApp przedstawia alarmujące dane 

2025-11-14
Komu przysługuje zasiłek pogrzebowy w 2025 i ile wynosi świadczenie?

Komu przysługuje zasiłek pogrzebowy w 2025 i ile wynosi świadczenie?

2025-06-23
Jak oszczędzać przy codziennych zakupach i wciąż kupować to, co potrzebne

Jak oszczędzać przy codziennych zakupach i wciąż kupować to, co potrzebne

2025-10-28

Dla Twojego bezpieczeństwa

Portal dla Seniorów

Sfinansowano ze środków Narodowego Instytutu Wolności - Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego, w ramach Rządowego Programu Wspierania Rozwoju Organizacji Poradniczych na lata 2022-2033

Sprawdź również

Przed świętami szukamy elastycznych sposobów na dodatkowy dochód. Sprzedaż bezpośrednia wraca do łask jako łatwo dostępny model dorobienia

Zimowe oszczędzanie energii bez marznięcia — praktyczny plan dla seniora mieszkającego samemu

„Na co niby za późno? Jeśli chcesz pisać to pisz. Prawdziwa satysfakcja smakuje dopiero przy słowie KONIEC” – rozmowa z Bożeną Mazalik, autorką Kryminalnych przypadków Matyldy

Zimowa depresja u seniorów – jak przetrwać krótkie, szare dni

Social Media

Facebook
Twitter
Instagram

Fundacja Przyszłość Pokoleń

kontakt@przyszloscpokolen.pl
+48 576 100 720
ul. Grodzka 7,
50-115 Wrocław

© 2024 tojasenior.pl - Grupa B Media

  • Strona Główna
  • Kontakt
  • Polityka Prywatności
  • Deklaracja dostępności
Brak wyników
Pokaż wszystkie wyniki
  • Aktualności
  • Wydarzenia
  • Artykuły
    • Seniorzy inspirują
    • Podróże
    • Kultura
    • Sport i zdrowie
    • Bezpieczeństwo
  • Porady
O nas
Redakcja
Kontakt z nami
Przejdź do treści
Otwórz pasek narzędzi Narzędzia ułatwień dostępu

Narzędzia ułatwień dostępu

  • Zwiększ tekstZwiększ tekst
  • Zmniejsz tekstZmniejsz tekst
  • Skala szarościSkala szarości
  • Wysoki kontrastWysoki kontrast
  • Negatywny kontrastNegatywny kontrast
  • Jasne TłoJasne Tło
  • Linki podkreśloneLinki podkreślone
  • Czytelna czcionkaCzytelna czcionka
  • Resetuj Resetuj